Tuesday, August 26, 2014

10 perkara perlu jadi keutamaan

ARKIB : 09/08/2014

10 perkara perlu jadi keutamaan


Dr. Abdul Rahman Arshad Pengerusi Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK)
KUALA LUMPUR 8 Ogos - Seiring dengan inisiatif kerajaan memacu tahap pendidikan ke peringkat yang lebih tinggi, Pengerusi Majlis Penasihat Pendidikan Kebangsaan (MPPK), Tan Sri Dr. Abdul Rahman Arshad menyarankan Kementerian Pendidikan melaksanakan 10 perkara yang perlu diberi keutamaan.

Katanya, langkah itu perlu bagi menggerakkan semua tahap pendidikan termasuk prasekolah, sekolah rendah, sekolah menengah dan pengajian tinggi, berdasarkan pelan pendidikan yang dirancang dan dilaksanakan oleh kerajaan secara berperingkat.

"10 perkara itu saya mahu bincangkan di peringkat universiti terlebih dahulu termasuk peringkat kolej daripada segi penambahbaikan dan matlamat negara. Saya melihat pendidikan suatu pelaburan untuk menentukan apa hasil dan juga pulangan pada penghujungnya.
"Kajian mendalam akan dijalankan bagi mengenal pasti apa yang perlu ditekan dan diutamakan," katanya di sini baru-baru ini.

Abdul Rahman yang menerima watikah pelantikannya bagi sesi 2014 hingga 2016 daripada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin tiga hari lalu akan dibantu timbalannya yang juga merupakan Penasihat Sains Perdana Menteri, Tan Sri Prof. Dr. Zakri Abdul Hamid sepanjang tempoh tersebut.

Beliau yang juga merupakan Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Sedaya (UCSI) berkata, isu kesamarataan antara kawasan bandar dan luar bandar juga mesti diberi tumpuan kerana perhatian tidak hanya perlu diberikan kepada sekolah-sekolah yang cemerlang tetapi peluang pendidikan harus diberikan kepada semua golongan tanpa mengira kedudukan geografi.

"Kita ketengahkan lima sasaran iaitu memberi peluang pendidikan yang sempurna, meningkatkan mutu pendidikan, mencapai ekuiti dan kesamarataan, mengekalkan perpaduan dalam pendidikan serta penyertaan ibu bapa dalam pendidikan anak-anak mereka.

"Kesamarataan untuk semua agak susah tetapi kita perlu menetapkan satu tahap bagi menanda aras di tengah-tengah dan dari semasa ke semasa menaikkan standard tersebut. Jika masih tidak mencapai tahap yang diinginkan, di situlah kita perlu beri tumpuan khusus," katanya.

Mengulas lanjut, beliau turut menekankan aspek kemenjadian murid melalui daya pemikiran kreatif dan inovatif selain mengetengahkan persediaan melatih golongan muda yang berjiwa pemimpin menerusi pendidikan di peringkat bawah.

 
GURU berdedikasi menjadi komponen penting dalam pimpinan sekolah.
"Ilmu pengetahuan dan kuasa fikir amat penting untuk memupuk sikap berani meluahkan pandangan dan bercakap. Kita kena ubah pendekatan sebelum ini dan mengamalkan kaedah guru mendengar, murid bercakap.

"Ini bermakna, kalau guru minta murid bercakap, mereka harus tahu dan faham sesuatu perkara itu melalui pembacaan, oleh itu secara tidak langsung kita akan menggalakkan murid berfikir, meluahkan pandangan dan bercakap," katanya.

Menurutnya, sebarang usaha yang diketengahkan tidak mungkin dapat dicapai tanpa guru berdedikasi yang juga menjadi komponen dalam pimpinan sekolah.

"Saya menghargai kesalahan dalam pembelajaran kerana jika guru tidak memperbetulkan kesalahan murid, mereka tidak akan tahu yang mereka tidak betul. Ini berbalik kepada aspek inovatif tadi," ujarnya.

Tambah Abdul Rahman, sektor pendidikan turut mempunyai peranan dalam membangunkan negara, justeru persediaan dari bawah perlu kukuh bagi mencapai sasaran ke arah melahirkan pelajar yang mampu bersaing di peringkat global.

"Selaku badan penasihat kepada kementerian, saya percaya ketika ini sudah ada perancangan-perancangan dijalankan yang digariskan dalam pelan pembangunan pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, dan kami akan bertindak sebagai pihak luar yang akan menilai dan memikirkan langkah-langkah terbaik perlu dibuat melalui perbincangan bersama.

"Jadi kita harus kaji apa caranya. Jika kita bercakap soal pendidikan bertaraf dunia, saya bersetuju tetapi kita juga perlu menetapkan standard Malaysia. Untuk mencapai pengiktirafan dunia, kita harus capai piawaian nasional," jelasnya.

Dalam pada itu, beliau optimis tahap pendidikan negara akan dapat ditingkatkan melalui jalinan antara MPPK dan Kementerian Pendidikan selaku badan penasihat kepada agensi itu dalam mengemukakan cadangan dan kaedah menambah baik sektor pendidikan.
Katanya, pihaknya akan mengadakan perjumpaan dengan kementerian secara berkala untuk membincangkan pembentangan laporan-laporan berkaitan bagi membuka cadangan membaik pulih sistem pendidikan di negara ini.

"Selebihnya kita serahkan kepada kementerian untuk pelaksanaannya berdasarkan nasihat dan pandangan ahli panel," tambah Abdul Rahman.


Artikel Penuh: http://utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20140809/pe_01/10-perkara-perlu-jadi-keutamaan#ixzz3BkKFzOOC
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment